Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi (CLL) erbjuder många möjligheter. Kontinuerligt lärande utgör kärnan i all vår verksamhet och vi erbjuder mångvetenskaplig utbildning, fortbildning och projektverksamhet till privatpersoner och organisationer. Vi anser att näringsliv och samhälle ska kunna dra nytta av högskolornas utbildning, forskning och innovationer. Via det kontinuerliga lärandet vill vi arbeta för ett samhälle med ökad mångfald, delaktighet, jämlikhet och hållbarhet.
Tipstisdag! Har ni studerande med särbegåvning i matematik i gymnasiet? Behöver ni utfyllnadsmaterial för dem? Eller kanske en utmaning för hela klassen? I materialbanken finns lite material som kan fungera som inspiration: Symmetrier och grafisk förståelse i MAA2 och trigonometriska utmaningar i MAA5. Har ni själva material som ni gärna skulle dela med er? Kontakta gärna Skolresurs 😊
Hej klasslärare!
Har du funderat på hur man kan lära ut artkännedom och biodiversitet på ett inspirerande sätt? Är du intresserad av att veta hur man kan få in mer praktiska element i fysikundervisningen i omgivningsläran? Eller någonting helt annat? Kom då med på fortbildningen Omgivningsläraresursen!
Inom fortbildningen får du som pedagog själv får välja ett temaområde inom omgivningsläran (kan vara stort eller litet) som du får hjälp med att utveckla och genomföra. Du får också ta del av vad andra lärare håller på med genom gruppträffar och kan samla inspiration till andra temaområden därifrån. Fortbildningen börjar i september och pågår under en termin.
I senaste nummer av Skärgård skrev Malin Eriksson artikeln Två skolspråk under samma tak – en framtidslösning för skärgården? Nu kan du fördjupa dig i bland annat detta tema i det seminarium om skolor i skärgården som Finlands öar rf - Suomen saaret ry, FÖSS arrangerar inkommande torsdag 8.5.
När elevantalet minskar i skärgårdens byar blir skolans framtid snabbt en ödesfråga. Men vad händer om vi tänker om? Kan en samlokalisering av svensk- och finskspråkiga skolor bli en hållbar lösning för små samhällen? I b.la. Korpo har man redan erfarenhet av modellen, där två skolspråk samsas i samma byggnad.
Välkommen på seminarium online den 8.5 kl. 9–11!
Mukana myös Malin Eriksson Avilta.
A new, exciting network for the Archipelago Institute: Northern and Arctic Island Studies Research NAISR, connecting researchers from both sides of the Atlantic. Thank you Andrew Jennings and Laurie Brinklow for this opportunity! The other day, we also received the book, The Bridge Effect, by the two authors mentioned above, and last week Cecilia and Pia had the privilege of giving a lecture about the islands in the Baltic Sea to students in the programme Island Studies at the UHI Shetland. The island family is growing!
För dig som deltar i Framtidsdalen finns det nu en del nytt att ta del av på webbsidan www.abo.fi/framtidsdalen Bland annat program för de kommande dagarna i maj. Mer information skickas också ut inom kort per e-post.
Fram tills vi ses igen så delar vi med oss av några bilder från startdagarna i Vasa. #framtidsdalen #kontinuerligtlärande #cll #clledarskap
Tipstisdag! Har ni studerande med särbegåvning i matematik i gymnasiet? Behöver ni utfyllnadsmaterial för dem? Eller kanske en utmaning för hela klassen? I materialbanken finns lite material som kan fungera som inspiration: Symmetrier och grafisk förståelse i MAA2 och trigonometriska utmaningar i MAA5. Har ni själva material som ni gärna skulle dela med er? Kontakta gärna Skolresurs 😊
Hej klasslärare!
Har du funderat på hur man kan lära ut artkännedom och biodiversitet på ett inspirerande sätt? Är du intresserad av att veta hur man kan få in mer praktiska element i fysikundervisningen i omgivningsläran? Eller någonting helt annat? Kom då med på fortbildningen Omgivningsläraresursen!
Inom fortbildningen får du som pedagog själv får välja ett temaområde inom omgivningsläran (kan vara stort eller litet) som du får hjälp med att utveckla och genomföra. Du får också ta del av vad andra lärare håller på med genom gruppträffar och kan samla inspiration till andra temaområden därifrån. Fortbildningen börjar i september och pågår under en termin.
I senaste nummer av Skärgård skrev Malin Eriksson artikeln Två skolspråk under samma tak – en framtidslösning för skärgården? Nu kan du fördjupa dig i bland annat detta tema i det seminarium om skolor i skärgården som Finlands öar rf - Suomen saaret ry, FÖSS arrangerar inkommande torsdag 8.5.
När elevantalet minskar i skärgårdens byar blir skolans framtid snabbt en ödesfråga. Men vad händer om vi tänker om? Kan en samlokalisering av svensk- och finskspråkiga skolor bli en hållbar lösning för små samhällen? I b.la. Korpo har man redan erfarenhet av modellen, där två skolspråk samsas i samma byggnad.
Välkommen på seminarium online den 8.5 kl. 9–11!
Mukana myös Malin Eriksson Avilta.